Vet ni vad kunderna tycker om ert hållbarhetsarbete?
Vi vet att hållbarhet är en viktig del av kundupplevelsen. I mars 2022 publicerades våra forskningsresultat i Sustainability. Resultaten visar att hållbar utveckling är en aspekt som spelar en allt större roll i kundupplevelsen. Utvecklingen av ett modellbaserat Hållbarhetsindex är bland annat ett resultat av SKIs mångåriga akademiska forskning kring kundbehov, preferenser och drivkrafter. SKI:s Hållbarhetsindex fångar kundens syn på om vald leverantör gör investeringar med tanke på framtida generationer, strävar efter ekonomisk framgång utan att ge avkall på sociala eller miljömässiga faktorer samt om leverantören tar samhällsansvar socialt, miljömässigt och ekonomiskt.
Se det som en av våra marknadsledande branschundersökningar, fast för hållbarhet.
– Att addera en hållbarhetsdimension utifrån ett kundperspektiv har varit en stor del av vår forskning de senaste åren. Därför är vårt Hållbarhetsindex nu en fast del i våra branschstudier, berättar Love Westin. Det betyder att alla aktörer som vi mäter kan få reda på hur deras kunder upplever hållbarhetsarbetet.