Doktorand till utökad vetenskaplig satsning på Svenskt Kvalitetsindex
För mer än trettio år sedan påbörjades ett forskningsprojekt på Handelshögskolan i Stockholm som syftade till att undersöka hur organisationer kunde stärka sin konkurrenskraft genom att fokusera på kundupplevd kvalitet, nöjdhet och lojalitet – det är här Svenskt Kvalitetsindex (SKI) tar sin början. Vi är idag ett ledande analysföretag som ger insikter och råd om vad som skapar hållbar framgång. Det har varit vår vision sedan starten 1989 och känns idag mer aktuellt än någonsin.
Vill du vara med och bidra till vår fortsatta utveckling?
För oss på SKI är ett akademiskt förhållningssätt självklart och vi har drivits av ett nära samarbete med akademin sedan starten. Vi bedriver egen forskning och via vår moderorganisation SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling är vi aktiva i nätverket Swedish Quality Management Academy (SQMA), där elva lärosäten samverkar kring forskning om kvalitetsutveckling.
Som en del av vår strategiska satsning på kundupplevelseforskning rekryterar vi nu en heltidsdoktorand med placering på SKI:s kontor i centrala Stockholm.
Din akademiska koppling kommer du att ha vid akademin för Innovation, Design och Teknik vid Mälardalens universitet (MDU), där inriktningen kan anpassas efter behov. Forskningsfältet är till en början brett, men kommer att handla om ’customer perceptions’ utifrån olika samhällsperspektiv.
Anställningsinformation
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
Omfattning: Heltid
Antal anställningar: 1
Sista ansökningsdag: 2024-06-30
Stationeringsort: Stockholm (SKI) samt Västerås/Eskilstuna (MDU)
Akademi: Akademin för Innovation, Design och Teknik vid Mälardalens universitet.
Tillträde till och grundläggande behörigheten till utbildning på forskarnivå regleras i Högskoleförordningen kap 7 §.
Arbetsuppgifter
Inom ramen för din anställning kommer du att bedriva doktorandstudier och skriva en doktorsavhandling (sammanläggningsavhandling med vetenskapliga artiklar) där du formulerar, studerar och besvarar frågor relaterat till temat ’customer perceptions’.
I stort handlar forskningsområdet om att studera och förstå kunders (konsumenters såväl som företags) drivkrafter, behov, krav, förväntningar och beteenden i vid bemärkelse. Utgångspunkten är SKI:s modellbaserade studier och tidigare forskning.
Exempel på områden som du som doktorand skulle kunna studera är:
- Vad driver kundnöjdhet och lojalitet i olika branscher/sektorer
- Relationen mellan hållbarhet och kundnöjdhet
- Digitalisering, AI och kundupplevd kvalitet
- Medarbetare, service och kundnöjdhet
- Image- och varumärkesfrågor
Tjänsten kan även innebära att du, från tid till annan, bidrar i olika projekt i SKI:s löpande affärsverksamhet.
Kvalifikationer
Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har enligt 7 kap. 39 § HF den som har 1) avlagt en examen på avancerad nivå, 2) fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng (hp), varav minst 60 hp på avancerad nivå, eller 3) på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Du ska ha en utbildning på avancerad nivå (magister-, master- eller civilingenjörs-/ekonomnivå) inom ett för doktorandprojektet relevant område.
Goda kunskaper i svenska och engelska förutsätts.
Bedömningsgrunder
Vi söker dig som både kan arbeta självständigt och samarbeta med andra – stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Utöver handlingar som stärker behörighet till tjänsten som doktorand vill vi även att du som söker till din ansökan bifogar en kortfattad ”Research proposal” som innehåller din syn på ditt forskningsintresse, möjliga frågeställningar samt ett översiktligt förslag till forskningsdesign. Skriv på engelska och max 1 500 ord.
Vid en antagning som doktorand kommer ditt projekt att utvecklas i dialog med dina handledare på MDU, SKI samt SIQ.
Ansökan
Välkommen med din ansökan till johan.parmler@kvalitetsindex.se
Kontaktpersoner
Johan Parmler, PhD, VD Svenskt Kvalitetsindex
Jacob Hallencreutz, Docent, VD EPSI Rating Group
Anders Fundin, Professor MDU, Forskningsledare SIQ