Svenskt Kvalitetsindex
  • TJÄNSTER
    • Analystjänster
    • Branschundersökningar
    • Kundundersökningar
    • Medarbetarundersökningar
    • Pulsmätningar
    • Rådgivning
    • Varumärkesundersökningar
  • BRANSCHSTUDIER
    • Bank
    • Bemanning
    • Energi
    • Fastighetsmäklare
    • Försäkring
    • Myndigheter
    • Nationell medarbetarundersökning
    • Persontransport
    • Redovisningstjänster
    • Revision
    • Spel
    • Tandvård
    • Telekom
  • OM OSS
    • Om Svenskt Kvalitetsindex
    • Har du blivit kontaktad?
    • Jobba hos oss
    • Svenskt Kvalitetsindex modell
    • Ägare
    • Allmänna villkor och dataskyddspolicy
  • INSIKTER & PÅ GÅNG
    • Nyheter
    • Press
    • Kalendarium
    • SKI Hållbarhetsindex
    • Insikter
  • KONTAKT
  • KUNDPORTAL
  • [countries]
    • ENG
    • DK
    • SF
    • NO
  • Sök
  • Menu

Film izle viagra satış viagra sipariş bahis siteleri kaçak bahis

FöregåendeNästa
123456

Rapport: Energibranschen [hösten 2020]

  • Kundnöjdheten för energibranschen går ner något

    Energibolagen har utmaningar med privatkunderna men lyckas desto bättre med företagskunderna.

  • Skellefteå Kraft tar topplaceringar i fem av sex undersökningar

    För elhandel privatmarknad ser vi dock en delad första plats mellan Upplands Energi och Karlstads Energi.

  • Helheten viktigast

    Allt är viktigt och inget kan lämnas åt slumpen. Så skulle man förenklat kunna sammanfatta årets undersökning av energibranschen.

  • Basala funktioner åter på agendan

    Leveranskvalitet och pålitlighet har åter blivit viktiga kundkrav. Tidigare har det vi kallar för produktkvalitet mer varit en hygienfaktor, men det har nu förändrats.

  • Den digitala kundrelationen är ett måste

    Energiföretagen behöver accelerera sina digitala tjänster och säkra en bättre kontaktupplevelsen i samtliga kanaler.

  • Hållbarhet i en pandemi

    Miljöfrågan och andra viktiga hållbarhetsfrågor överskuggas just nu av Covid-19 och det gäller även energibranschen.

Vill du fördjupa dig? 
Varsågod!

Om
bransch
rapporterna
Rapport energi
branschen
Läs mer

Vi mäter brett inom energibranschen

  • Årliga undersökningar för segmenten: elnät, elhandel, och fjärrvärme, uppdelat på målgrupperna privat och företag.
  • Vilka krav ställer kunderna på hållbarhet? Vad kräver privat- och företagskunder utifrån rådande läge? Detta och mycket mer får vi svar på genom årliga uppföljningar, mätningar och analyser.
  • Undersökningen ger en tydlig vägledning för fortsatt utveckling av ert varumärke, er affär eller era produkter och tjänster. Dessutom rankas er organisation i jämförelse med konkurrenterna. Har ni Sveriges nöjdaste kunder?

Laurina QvarnströmKontakta mig om du vill veta mer?

Laurina Qvarnström
Chef Försäljning & HR
+46 70 880 27 13
laurina.qvarnstrom@kvalitetsindex.se

Så här fungerar våra branschrapporter

  • INSIKTER

    ➜ Vilka fokusområden som har starkast effekt på er kundnöjdhet.
    ➜ Hur ni metodiskt kan stärka relationen till era kunder.
    ➜ Hur ni rankas i jämförelse med konkurrenter genom marknadens mest heltäckande branschjämförelse.

  • DET HÄR MÄTS

    ➜ Undersökningen ger er kundens upplevelse av er verksamhet samt av andra aktörer i branschen.

    ➜ Ett oberoende resultat, baserat på en vetenskapligt beprövad modell.

  • DATAINSAMLING

    ➜ Genomförs nationellt via telefon- och webbintervjuer.
    ➜ Kunderna kontaktas under hösten

  • LEVERANS

    ➜ Omfattande digital rapport med detaljerade resultat och insikter om branschen samt er och era konkurrenters verksamheter.
    ➜ Konkreta rekommendationer för hur ni ännu mer framgångsrikt kan sätta kunden i fokus.
    ➜ Förhandsleverans av det publika materialet.

FöregåendeNästa
1234

Hösten 2020

Helheten viktigast när kunderna betygsätter energibranschen

Årets SKI Energi visar att kundnöjdheten går ner något. Energibolagen har utmaningar med privatkunderna men lyckas desto bättre med företagskunderna. Effekterna av Covid-19 pandemin är tydliga och kombinationen av att vara digital och nära sina kunder är en övergripande utmaning för branschen.

Svenskt Kvalitetsindex mäter kundnöjdheten bland privat- och företagskunder för elhandel, elnät och fjärrvärme. Kundnöjdheten minskar totalt sett marginellt med 0,8 enheter jämfört med föregående år vilket ger en nöjdhet på 66,8.

Skellefteå Kraft tar topplaceringar i fem av sex undersökningar – elhandel företagsmarknad, elnät privat- och företagsmarknad samt fjärrvärme privat- och företagsmarknad. För elhandel privatmarknad ser vi en delad första plats mellan Upplands Energi och Karlstads Energi. Noterbart även detta år är att kundnöjdheten för de större energibolagen totalt sett rör sig i positiv riktning även om det fortfarande finns skillnader i kundnöjdhet mellan storbolagen och flera av deras mindre konkurrenter.

Helheten viktigast

Allt är viktigt och inget kan lämnas åt slumpen. Så skulle man enkelt kunna sammanfatta årets undersökning av energibranschen. Tidigare år har nöjdhet och lojalitet påverkats av enskilda element såsom image och service, men så är det inte längre.

– Tendensen att fler saker påverkar är både en utmaning och en möjlighet, säger Johan Parmler, vd, Svenskt Kvalitetsindex. Utmaningen ligger i att energibolagen behöver fokusera på flera saker samtidigt. Digital utveckling behöver ske parallellt med utvecklingen kring service. Information kring avbrott behöver bli bättre samtidigt som samhällsansvar behöver förnyas. Möjligheterna ligger i att det nu finns fler verktyg i verktygslådan som energibolagen kan förbättra och som då förväntas göra kunder mer nöjda, skapa förtroende och lojalitet, fortsätter Johan Parmler.

SKI kundnöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Basala funktioner åter på agendan

Även i denna bransch ser vi spår av det nya normala till följd av Covid-19 pandemin. Många arbetar hemma, har barn som har haft undervisning i hemmet och detta gör att man är mer påverkad av störningar och avbrott på ett annat sätt än tidigare. Motsvarande fenomen noterades i årets telekomstudier.

– Trenden är tydlig, säger Johan Parmler. De basala funktionerna som leveranskvalitet och pålitlighet har åter blivit viktiga kundkrav. Tidigare har det vi kallar för produktkvalitet mer varit en hygienfaktor, men det har nu förändrats. Vi såg samma mönster i årets mobil- och bredandsstudier.

Ett område som energibolagen blivit successivt bättre på är att informera inför ett planerat avbrott men här syns i år försämringar. Även om andelen som upplevt ett avbrott är på samma nivå som tidigare så är just frågan kring information i samband med avbrott betydligt sämre. Det gäller främst elnät och privatkunder och är en stor förklaring till årets nedgång. Möjligen kan det hänga samman med att flera har tillbringat mer tid hemma och således blivit känsligare för störningar.

Den digitala kundrelationen är ett måste

Pandemin har, som konstaterats i flera av Svenskt Kvalitetsindex undersökningar under hösten, förändrat kundernas beteenden och behov. Digitaliseringen har accelererat hur vi arbetar och interagerar med varandra och våra kunder. Även energibranschens kunder har tvingats bli digitala i högre utsträckning. En utmaning för energibranschen är dock att kunderna inte har särskilt stor erfarenhet av aktörernas digitala tjänster, jämfört med exempelvis bankbranschen. Höstens undersökning visar att kundernas erfarenhet av aktörernas digitala tjänster är låg, likaså kunskapen om tjänsternas funktionalitet.

Vi ser samtidigt att fler kunder varit i kontakt med sitt energibolag, framför allt vad gäller företagskunderna. Kontaktupplevelsen behöver dock stärkas ytterligare när kontaktvägarna delvis förändras.

– Det är förvisso en bransch där besök på kontoret inte är standard men även kundmöten, event och liknande har blivit digitala eller inställda. Då måste branschen mer aktivt tänka på kundrelationen och hur den upprätthålls. Energiföretagen behöver accelerera sina digitala tjänster och säkra en bättre kontaktupplevelse i samtliga kanaler, säger Laurina Qvarnström, ansvarig för undersökningen hos Svenskt Kvalitetsindex.

Vad är hållbarhet i en pandemi?

Resultat från årets undersökning visar att energibranschen kommer lägre ut än andra branscher som Svenskt Kvalitetsindex mäter vad gäller hanteringen av Covid-19 och informationen från aktörerna. Vi ser att hanteringen påverkar kundupplevelsen som helhet samt har ett starkt samband med synen på hållbarhet. Branschens krav på hållbarhet och upplevelsen av branschens ansvar kring hållbarhetsfrågor är lägre jämfört med föregående år, en trolig effekt av att informationen kring rådande situation inte hanterats tillräckligt väl av aktörerna.

– Energibolagen behöver ställa sig frågan hur man ska driva hållbarhetsfrågan framåt, fortsätter Laurina Qvarnström. Miljöfrågan och andra i sig själv viktiga hållbarhetsfrågor överskuggas just nu av Covid-19 och det gäller även den här branschen. Energibolagen, och kanske särskilt de mer regionala aktörerna, behöver ställa sig frågan vad hållbarhet och samhällsansvar betyder framgent. Med mötesplatser och marknadsföring som tidigare inneburit att människor träffats, behöver branschen nu ställa om till den nya verkligheten.

Ladda ner rapport

2020-11-23. SKI Energi 2020 (pdf).

Om studien

Datainsamlingen genomfördes under september-november 2020. Totalt genomfördes 12 452 intervjuer.

SKI kundnöjdhet elhandel privatkunder 2020
SKI kundnöjdhet elhandel företagskunder 2020
SKI kundnöjdhet elnät privatkunder 2020
SKI kundnöjdhet elnät företagskunder 2020
SKI kundnöjdhet fjärrvärme privatkunder 2020
SKI kundnöjdhet fjärrvärme företagskunder 2020

SKI kundnöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

RAPPORT ENERGIBRANSCHEN [2020]

Ladda ner

2020-11-23. SKI Energi 2020 (PDF).

OM BRANSCHSTUDIEN

Läs mer

De större aktörerna ingår alltid i mätningen medan mindre aktörer fångas upp genom kundurval. Intervjuerna genomförs under september och oktober varje år. Svenskt Kvalitetsindex har en oberoende ställning och den övergripande kundnöjdheten publiceras alltid offentligt.

De fullständiga branschrapporterna är inte offentliga, utan  levereras som en omfattande ppt till de kunder som beställt rapporten. Den innehåller bland annat tydlig information kring kundsegment och branschspecifika frågor.

FLER MÖJLIGHETER TILL ÖKAD INSIKT INOM ENERGIBRANSCHEN

FLER MÖJLIGHETER TILL ÖKAD INSIKT
INOM ENERGIBRANSCHEN.

JAG VILL UTVECKLA VÅRA KUNDRELATIONER

Hög kundnöjdhet och lojalitet är alltid resultatet av ett systematiskt, långsiktigt och uthålligt arbete. Svenskt Kvalitetsindex heltäckande kundundersökningar bygger på forskningsbaserade metoder och ger insikter och vägledning till organisationer som aktivt vill arbeta för fler nöjda kunder.

Vi rekommenderar:

➜ Varumärkesundersökningar mäter allmänhetens uppfattning, kännedom och attityder kring varumärket. Läs mer.

➜ Kundundersökningar som ger insikter om kunders nöjdhet, lojalitet och drivkrafterna bakom med möjlighet till nationell benchmark. Läs mer.

➜ Pulsmätningar omfattar löpande mätningar av kundinteraktioner med rapportering i realtid. Läs mer.

ENGAGERADE MEDARBETARE GER NÖJDARE KUNDER

Vad driver era medarbetares nöjdhet och engagemang? Har ni ledarskapet för att möta förändringarna som pågår i samhället? Ser medarbetarna betydelsen av deras bidrag till organisationen? Har ni en hållbar arbetsmiljö med det stöd medarbetarna behöver? Dessa och många fler frågor får ni svar på genom vår medarbetarundersökning. Läs mer.

NATIONELL MEDARBETARUNDERSÖKNING
Jobbhälsoindex är Sveriges största nationella medarbetarundersökning och genomförs årligen sedan 2007 av Svenskt Kvalitetsindex, tillsammans med Jobbhälsoindex i Sverige AB. Läs mer.

LEDNING OCH STYRNING

Behöver ni strategiskt eller operativt CX-stöd? Vad är nästa steg för er i den digitala transformationen? Behöver ni coachning i er förändringsledning? Vi kan bidra med allt från en timmes presentation för ledningsgruppen till deltagande i veckomöten med marknads- eller HR-avdelningar. Vi har spetskompetens inom bland annat förändringsledning, kund- och medarbetarstrategier och digital transformation. Läs mer.

JAG VILL UTVECKLA VÅRA KUNDRELATIONER

Hög kundnöjdhet och lojalitet är alltid resultatet av ett systematiskt, långsiktigt och uthålligt arbete. Svenskt Kvalitetsindex heltäckande kundundersökningar bygger på forskningsbaserade metoder och ger insikter och vägledning till organisationer som aktivt vill arbeta för fler nöjda kunder.

Vi rekommenderar:

➜ Varumärkesundersökningar mäter allmänhetens uppfattning, kännedom och attityder kring varumärket. Läs mer.

➜ Kundundersökningar som ger insikter om kunders nöjdhet, lojalitet och drivkrafterna bakom med möjlighet till nationell benchmark. Läs mer.

➜ Pulsmätningar omfattar löpande mätningar av kundinteraktioner med rapportering i realtid. Läs mer.

ENGAGERADE MEDARBETARE GER NÖJDARE KUNDER

Vad driver era medarbetares nöjdhet och engagemang? Har ni ledarskapet för att möta förändringarna som pågår i samhället? Ser medarbetarna betydelsen av deras bidrag till organisationen? Har ni en hållbar arbetsmiljö med det stöd medarbetarna behöver? Dessa och många fler frågor får ni svar på genom vår medarbetarundersökning. Läs mer.

NATIONELL MEDARBETARUNDERSÖKNING
Jobbhälsoindex är Sveriges största nationella medarbetarundersökning och genomförs årligen sedan 2007 av Svenskt Kvalitetsindex, tillsammans med Jobbhälsoindex i Sverige AB. Läs mer.

LEDNING OCH STYRNING

Behöver ni strategiskt eller operativt CX-stöd? Vad är nästa steg för er i den digitala transformationen? Behöver ni coachning i er förändringsledning? Vi kan bidra med allt från en timmes presentation för ledningsgruppen till deltagande i veckomöten med marknads- eller HR-avdelningar. Vi har spetskompetens inom bland annat förändringsledning, kund- och medarbetarstrategier och digital transformation. Läs mer.

Hör av dig så återkommer vi.

Här kan du ställa en fråga, be oss ringa eller kanske bara skicka en hälsning.

Genom att skicka in formuläret godkänner jag att personuppgifterna sparas och behandlas. Ändamålet med detta är att registrera uppgifter som i sin tur ligger till grund för att vi skall kunna fullgöra våra åtaganden och i övrigt ge god service.

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.

kontakt

BESÖKSADRESS
Torsgatan 2
111 23 Stockholm

Kontakta oss

Följ oss

Twitter
Linkedin

Svenskt Kvalitetsindex

  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Har du blivit kontaktad?
  • Allmänna villkor och dataskyddspolicy
© Copyright - SKI - Enfold WordPress Theme by Kriesi
  • Twitter
  • LinkedIn
Scroll to top
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok