Att bidra till kundens framgång
– det ger framgång
I år har Svenskt Kvalitetsindex för tredje gången genomfört en kundnöjdhetsstudie som tar sikte på redovisningstjänster. I årets mätning där kunderna får utvärdera sin relation till leverantörer av redovisningstjänster så ser vi mycket höga omdömen från kunderna.
Vi kan återigen konstatera att branschen lyckats väldigt bra med att finnas där för sina kunder och vi ser tydligt att företag som anlitar auktoriserade konsulter är nöjdare.
– Om det vid de tidigare studierna handlat mycket om en nära och personlig relation så är det idag andra områden som gör att kundnöjdheten lyfter konstaterar Johan Parmler, VD Svenskt Kvalitetsindex. I år handlar det mer om att kunderna är nöjda på det sätt branschen bidrar och skapar förutsättningar för framgång. På frågor som att se helheten i kundens omgivning och bidrar med hjälp för att skapa lönsamhet och likviditet så ser vi tydliga förbättringar berättar Johan.
SKI Redovisningstjänster 2023 – Kundnöjdhet (0-100)
Kunder som använder en auktoriserad leverantör signalerar ett tydligt mervärde, och för den här kundkategorin så är nöjdheten högre än genomsnittet. Det var också något som noterades tidigare år.
Även om resultatet indikerar att kunderna är mycket nöjda så finns förbättringar runt hörnet och de stavas hållbarhet och proaktivitet.
– De fina omdömen branschen får är ett resultat av ett bra kundarbete men det finns flera områden att förbättra. Proaktivitet och initiativförmåga har blivit mycket bättre jämfört med 2021 års studie men är fortsatt ett förbättringsområde som man delar med många branscher säger Johan Parmler.
Kunderna efterfrågar också mer stöd och hjälp kring hållbarhetsfrågor och rapportering.
– Ett område där branschen kan bli ännu bättre. Många ser sin leverantör för redovisningstjänster som en naturlig partner kring hållbarhetsrapportering. Dessutom bedömer många kunder att hållbarhetsfrågan kommer att bli avgörande på sikt för att vara framgångsrik. Ett område där branschen kan stärka sig och skapa nya affärsmöjligheter helt enkelt avslutar Johan Parmler.
SÅ HÄR GÅR BRANSCHMÄTNINGEN TILL
Svenskt Kvalitetsindex har mätt kundnöjdheten inom redovisningsbranschen för andra gången.
957 intervjuer har genomförts i augusti och september 2023.
I redovisningstjänster ingår bokföring, bokslut, bokslutsgenomgång, årsredovisning, leverantörsfakturahantering, fakturering, löner, deklaration och rådgivning.
Nöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som erhåller betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna vd Johan Parmler om du vill ha mer information,
073-151 75 98,
johan.parmler@kvalitetsindex.se
Branschundersökningen
Läs gärna vår sammanfattning om redovisningsbranschen.
SKI Redovisningstjänster 2023. Kundnöjdhetsindex kan anta värden mellan 0 och 100. Index över 75 är mycket bra medan betyg under 60 tyder på ett stort missnöje bland kunderna.