Fastighetsmäklare
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för 18:e året i rad kartlagt fastighetsmäklarbranschen och köpare och säljares upplevelse av sin mäklare. Årets rapport presenterar intressanta trender och visar på både starka och svaga sidor hos branschen.
Förtroende och rykte avgörande vid val av mäklare
SKI har för 18:e året i rad kartlagt fastighetsmäklarbranschen och köpare och säljares upplevelse av sin mäklare. Årets rapport presenterar intressanta trender och visar på både starka och svaga sidor hos branschen.
Prisvärdhet och service i fokus
Branschen fortsätter att prestera bra, även om vi ser en marginell nedgång i år. Spännvidden mellan första- och sistaplatsen är mindre än 10 enheter, och i toppskiktet finns fem aktörer med endast 3 enheter som skiljer dem åt. Gruppen “Övriga fastighetsmäklare” som främst består av mindre och lokala mäklare, presterar bäst i år med en kundnöjdhet på 75,6, ett mycket högt betyg. Det höga betyget beror till stor del på att gruppen presterar bra på de faktorer som är viktiga – service och prisvärdhet.
”Kundnöjdheten i branschen är fortfarande hög, men vi ser en tydlig trend där pris och service blir allt viktigare,” förklarar Johan Parmler, VD på SKI. ”Plånboksfrågor har varit en stigande trend i flera år, och prisvärdhet är avgörande för svenska konsumenter, särskilt när man väljer mäklare. Samtidigt är det personliga mötet och den trygghet som det ger ovärderligt, eftersom bostadsköp är ett av de största köpen man gör i livet.”
Förtroende och rykte allt viktigare
Trots att service spelar en större roll har betygen förblivit oförändrade. ”Service driver inte bara kundnöjdheten direkt, utan gör också att man uppfattas som mer prisvärd,” säger Calle Walmstedt, projektledare på SKI. ”Det ger nöjdare kunder och ökar förtroendet både för branschen och den enskilda aktören.” Det är tydligt att ett bra rykte är den viktigaste faktorn vid val av mäklare och pålitlighet är en av de frågor som driver kundnöjdheten mest. ”Ett gott rykte och förtroende är allt viktigare vid valet av mäklare,” konstaterar Calle.
Framtiden – optimism och möjligheter
Trots utmaningarna de senaste åren ser framtiden ljus ut för fastighetsmäklarbranschen. Från rapporten SKI Framtida Bolånetagare 2024 framgår det att 4 av 10 planerar att söka bolån inom en nära framtid, en ökning med ungefär 10 enheter från förra året.
Samtidigt visar rapporten att hälften av alla framtida bolånekunder har liten eller ingen kunskap kring bolån och är dåligt insatta i räntepolitiken. ”Det är viktigt att utbilda dessa kunder för att säkerställa att de gör informerade beslut,” betonar Calle.
Färre personer i år tror att vi befinner oss i en bostadsbubbla och 6 av 10 tror att priserna kommer att öka. ”Optimismen om framtiden är tydlig, och det är en positiv signal för branschen,” avslutar Johan.
Not, om studien 2024
Undersökningen baseras på 1520 intervjuer som genomförts via PFM:s webbpanel med personer från 18 år. Intervjuerna är genomförda under april och maj 2024 och bygger på ett urval som speglar den svenska befolkningen i stort.
SKI:s modellanalyser bygger på strukturella ekvations modeller och en analysmetod som kallas för partiellt minsta kvadratmetoden (PLS – Partial Least Square). Det är en metod som, förutom att beräkna index för exempelvis image, kundnöjdhet eller lojalitet, även tar fram styrkan i underliggande samband. Det är genom den valda metoden som SKI kan analysera kausala samband och göra utsagor kring vad som påverkar nöjdheten i störst utsträckning. Generellt är en skillnad på mer än 2 indexenheter statistiskt säkerställd. Svenskt Kvalitetsindex använder 95 % konfidensgrad som standard. Vår erfarenhet är att branscher och aktörer som får betyg under 60 i kundnöjdhet har stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan aktör och kund. Fem områden förklarar vad som gör kunder nöjda. Som bakgrund mäts image, förväntningar, produktkvalitet, service och prisvärdhet.
SKI Fastighetsbranschen 2024. Kundnöjdhetsindex kan anta värden mellan 0 och 100. Index över 75 är mycket bra medan betyg under 60 tyder på ett stort missnöje bland kunderna.
Senaste rapporterna
Läs gärna vår sammanfattning
om de senaste kundundersökningen
i fastighetsbranschen.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna
Calle Walmstedt om du vill
ha mer information.
+46 70 859 63 72
Calle.Walmstedt@kvalitetsindex.se