Revisionsbranschen
Sedan år 2007 har vi undersökt företagstjänster inom både bemanningsföretag och revisionsbolag. I årets studie kring revisionsbolag ser vi att kundnöjdheten fortsatt ligger på höga nivåer.
SKI Revision – Revisionsbolagen fortsätter att förstärka sina kundrelationer
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) presenterar idag sin årliga branschstudie för revisionsbranschen där man konstaterar att kundnöjdheten ligger kvar på samma höga nivåer som föregående år. Med en genomsnittlig kundnöjdhet på 75,4 av 100, visar resultaten att revisionsbolagen inte bara möter utan ofta överträffar kundernas förväntningar.
Den höga kundnöjdhet drivs av revisionsbolagens förmåga att upprätthålla förtroende och pålitlighet samt genom att erbjuda rådgivning som kunderna litar på. Johan Parmler, vd för SKI, poängterar att förmågan att lyssna på och förstå kundernas behov och utmaningar spelar en ledande roll i att skapa värde.
”Det är andra året i rad som branschen uppnår så här höga kundnöjdhetsbetyg. Utöver höga betyg på själva tjänsten har man också förmågan att lyssna på och förstå behov och utmaningar. Det ger ett mervärde som uppskattas av kunderna,” säger Parmler.
SKI Revision – Kundnöjdhet (0-100)
BDO och Mazars toppar listan över revisionsbolag med de högsta kundbetygen. Samtliga aktörer i studien hamnar dock nära gränsen för ”mycket nöjda kunder”, vilket vittnar om en bransch med ett starkt kundfokus. De senaste årens turbulens har gjort att man kommit närmare sina kunder och det verkar gälla även framåt.
”Det är tydligt att revisionsbolagen har lyckats leva upp till kundernas höga krav och förväntningar, trots turbulensen de senaste åren,” konstaterar Johan. ”Hög kundnöjdhet är inte en slump, utan ett resultat av hårt arbete och fokus på att leverera värde till kunderna. När man får riktigt höga nöjdhetsbetyg, år efter år, så är det också ett resultat av ett internt arbete. Vi vet idag att en viktig förmåga för att få nöjda kunder handlar om att attrahera och utveckla medarbetare. Betygen i årets studie för de företag som presterar bäst inom områdena personligt, enkelhet och proaktivitet visar att de lyckas väl, både internt och externt.”
SKI Revision – Kundnöjdhet 2024 (0-100)
En av de viktigaste faktorerna bakom den höga kundnöjdheten är den starka personliga relationen mellan kund och revisor. Trots en stark trend mot digitalisering framgår det tydligt att personlig kontakt fortfarande spelar en central roll i branschen.
”Många kunder uppskattar digitala lösningar, men den personliga kontakten är fortfarande avgörande för deras val av revisionsbolag,” förklarar Johan. Han jämför valet av revisionsbolag med att välja tandläkare; det handlar om rekommendationer, rykte och bra service.
Klart godkända hållbarhetsbetyg
Med SKI Hållbarhetsindex så mäter SKI det kundupplevda hållbarhetsarbetet, något som mäts i alla branschstudier under året. Revisionsbranschen står sig bra jämfört med många andra branscher med ett index på 70,8.
”Det är glädjande att se att revisionsbranschen tar hållbarhetsfrågor på allvar,” säger Love Westin, analyschef på SKI. ”Det finns dock fortfarande utrymme för förbättringar, bland annat när det gäller att kommunicera hållbarhetsarbetet mer effektivt till kunderna och få den fulla effekt som kundupplevd hållbarhet kan ha på nöjdhet och lojalitet.”
SÅ HÄR GÅR BRANSCHMÄTNINGEN TILL
Svenskt Kvalitetsindex har mätt kundnöjdheten inom revisionsbranschen sedan 2007. Respondenterna svarar på frågor kring upplevelsen av sin revisionsbyrå och aktörerna erbjuder tjänster inom revision, skatterådgivning och redovisningstjänster.
Svenskt Kvalitetsindex har en oberoende ställning och den övergripande kundnöjdheten publiceras alltid offentligt. De fullständiga branschrapporterna är inte offentliga, utan levereras i vår kundportal till de kunder som beställt rapporten. Den innehåller bland annat information kring kundsegment och branschspecifika frågor.
SKI Revisionsbranschen 2024. Kundnöjdhetsindex kan anta värden mellan 0 och 100. Index över 75 är mycket bra medan betyg under 60 tyder på ett stort missnöje bland kunderna.
Ladda ner pressmeddelande
Vill du veta mer?
Kontakta gärna vd Johan Parmler om du vill ha mer information,
073-151 75 98,
johan.parmler@kvalitetsindex.se