Laddoperatörer
SKI har mätt kundnöjdheten inom laddbranschen sedan 2022 – en studie som även genomförs i Norge och Finland. Årets resultat visar en stabil nivå bland elbilsförare, men också stora skillnader mellan aktörerna och ett växande behov av tydlighet, transparens och enkelhet i upplevelsen.
Tesla i topp – men kunderna efterfrågar
mer transparens och enkelhet
Kundnöjdheten bland svenska elbilsförare är fortsatt stabil men skillnaderna mellan aktörerna är stora. I årets undersökning från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) behåller Tesla förstaplatsen för fjärde året i rad och toppar dessutom resultaten i både Norge och Finland. Samtidigt visar studien att branschen står inför ett skifte: tekniken levererar, men kunderna efterfrågar mer transparens, tydlighet och enkelhet i upplevelsen.
Tesla fortsätter att ligga högst med ett kundnöjdhetsbetyg på 78,3. Trots att förtroendet för Tesla som företag är lägre än för flera konkurrenter, är deras kunder mest nöjda. Det som särskiljer Tesla är en kombination av teknisk överlägsenhet och användarvänlighet där kunderna framhäver friktionsfri laddning, stabil och snabb infrastruktur, och tydlig prisstruktur.
”Den mediala uppmärksamheten kring Tesla under året har påverkat förtroendet för företaget som helhet, men kunderna gör en tydlig skillnad mellan varumärket och upplevelsen vid laddning. Tesla har satt standarden för hur laddning kan vara lika enkelt som att tanka, utan osäkerhet eller krångel”, säger Calle Walmstedt, projektledare på Svenskt Kvalitetsindex.
En annan aktör som utmärker sig på nordisk nivå är Recharge, som ökar markant i samtliga länder studien görs.
Branschen i stort: stabil men splittrad
Elbilsförarna upplever att teknisk funktion, tillgänglighet och driftsäkerhet har förbättrats. Laddstationerna fungerar bättre och köerna har minskat jämfört med tidigare år.
Men även om produkten blivit bättre finns tydliga utmaningar. Många upplever att priset för snabbladdning är för högt och att betalningslösningarna är otydliga. Kunderna efterfrågar mer transparens, enkel information och bättre stöd vid problem.
“Branschen har gjort stora framsteg tekniskt, men nu handlar det om upplevelsen och prisvärde. Nästa steg är att vinna kundernas förtroende genom tydlighet, enkelhet och värde för pengarna” avslutar Calle Walmstedt.

SKI kundnöjdhet mäts på en skala mellan 0 och 100. Generellt sett har branscher och företag som får betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.
OM STUDIEN
Datainsamlingen för årets studie pågick under augusti och september 2025 och totalt samlades det in 1 397 intervjuer.
SKI:s modellanalyser bygger på strukturella ekvationsmodeller och en analysmetod som kallas för partiellt minsta kvadratmetoden (PLS – Partial Least Square). Det är en metod som, förutom att beräkna index för exempelvis image, kundnöjdhet eller lojalitet, även tar fram styrkan i underliggande samband.
Det är genom den valda metoden som SKI kan analysera kausala samband och göra utsagor kring vad som påverkar nöjdheten i störst utsträckning. Generellt är en skillnad på mer än 2 indexenheter statistiskt säkerställd. Svenskt Kvalitetsindex använder 95 % konfidensgrad som standard.
Vår erfarenhet är att branscher och aktörer som får betyg under 60 i kundnöjdhet har stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan aktör och kund. Fem områden förklarar vad som gör kunder nöjda. Som bakgrund mäts image, förväntningar, produktkvalitet, service och prisvärdhet. Läs mer om våra branschstudier här.
Laddoperatörer 2025. Kundnöjdhetsindex kan anta värden mellan 0 och 100. Index över 75 är mycket bra medan betyg under 60 tyder på ett stort missnöje bland kunderna.
Ladda ner pressmeddelande
Vill du veta mer?
Kontakta gärna
Johan Parmler om du vill
ha mer information.
+46 73 151 75 98
johan.parmler@kvalitetsindex.se


