Ett urval av vår forskning sedan 2008
Vi vet att hållbarhet är en viktig del av kundupplevelsen. Vi har jobbat med hållbarhet i drygt 30 år men hittills bara som en del av andra undersökningar. Nu flyttar vi fram positionerna rejält.
I slutet av augusti 2022 avslutade vår hållbarhetsforskare Love Westin sin licentiatavhandling där han sammanfattar den senaste forskningen som visar att hållbar utveckling är en aspekt som spelar en allt större roll i kundupplevelsen. Utvecklingen av ett modellbaserat Hållbarhetsindex är bland annat ett resultat av SKIs mångåriga akademiska forskning kring kundbehov, preferenser och drivkrafter. SKI:s Hållbarhetsindex fångar kundens syn på om vald leverantör gör investeringar med tanke på framtida generationer, strävar efter ekonomisk framgång utan att ge avkall på sociala eller miljömässiga faktorer samt om leverantören tar samhällsansvar socialt, miljömässigt och ekonomiskt.
Se det som en av våra marknadsledande branschundersökningar, fast för hållbarhet.
– Att addera en hållbarhetsdimension utifrån ett kundperspektiv har varit en stor del av vår forskning de senaste åren. Nu introducerar vi successivt ett separat Hållbarhetsindex i våra branschstudier, berättar Love Westin. Det betyder att alla aktörer som vi mäter framöver kan få reda på hur deras kunder upplever hållbarhetsarbetet, samt hur det påverkar nöjdhet och lojalitet.
Lyssna på forskningen! (bokstavligen)
I vår alldeles egna Kun(d)skapspodden diskuterar vi hållbarhet och hur ens hållbarhetsarbete påverkar kundnöjdheten. Lyssna här (eller där poddar finns!)
Publicerat:
Westin, L.(2022) Exploring Relations Between Sustainability Constructs and Customer Satisfaction measurements, Licentiate thesis, 2022:327, Department of Innovation and Design, Mälardalen University.
Hallencreutz, J., & Parmler. J. (2021) Important drivers for customer satisfaction – from product focus to image and service quality. Total Quality Management and Business Excellence, Vol. 32, No. 5, 501–510
Hallencreutz, J., Deleryd, M., & Fundin. A. (2020) Decoding Sustainable Success. Total Quality Management and Business Excellence.
Westin, L., Parmler, J. (2020) Inclusion of CSR in the extended performance satisfaction index – new development. Total Quality Management and Business Excellence.