Svenskt Kvalitetsindex
  • TJÄNSTER
    • Analystjänster
    • Branschundersökningar
    • Hållbarhetsundersökningar
    • SKI Bench
    • SKI Choice Tracker
    • Högpresterande team
    • Kundundersökningar
    • Medarbetarundersökningar
    • Rådgivning
    • Image- och varumärkesundersökningar
  • BRANSCHSTUDIER
    • Bank
    • Bemanning
    • Dagligvaruhandeln
    • Energi
    • Fackförbund
    • Fastighetsmäklare
    • Försäkring
    • Jobbhälsoindex
    • Laddoperatörer
    • Persontransport
    • Redovisningstjänster
    • Revision
    • Samhälle
    • Spel
    • Tandvård
    • Telekom
  • RAPPORTER
  • OM OSS
    • Om Svenskt Kvalitetsindex
    • SKI:s medaljer
    • Har du blivit kontaktad?
    • Jobba hos oss
    • Ägare
    • Allmänna villkor och dataskyddspolicy
    • KONTAKT
  • PÅ GÅNG
    • Press
    • Kalendarium
  • KUN(D)SKAP
    • Kundskapsbank
    • Kun(d)skapspodden
    • SKI Hållbarhetsindex
    • Om kundnöjdhet
    • Svenskt Kvalitetsindex modell
  • KUNDPORTAL
  • [countries]
    • ENG
    • DK
    • SF
    • NO
  • Sök
  • Menu Menu

AI-Kollen

Är svenskarna redo för en framtid med artificiell intelligens? I vår senaste undersökning, ”AI-Kollen 2024”, dyker vi djupare in i hur AI-teknologi har vävt sig in i svenskarnas dagliga liv och deras syn på denna snabbt utvecklande teknik.

Svenskarnas komplexa syn på AI


I ”AI-Kollen 2024”, en omfattande undersökning genomförd av Svenskt Kvalitetsindex (SKI), utforskas svenskarnas relation till artificiell intelligens (AI). Rapporten, som bygger på intervjuer med 1022 deltagare, belyser hur AI-teknologin har integrerats i svenskarnas liv, deras kunskaper, acceptans och de förväntningar de har på framtiden med AI.

”Syftet med ’AI-Kollen 2024’ är att djupdyka i svenskarnas perspektiv på AI för att förstå hur vi kan ta oss an de kommande sociala och ekonomiska förändringarna AI kan innebära” säger Calle Walmstedt, projektledare på SKI. Undersökningen visar att AI redan har en stark närvaro i Sverige, särskilt bland yngre och de med högre inkomst, med OpenAI’s ChatGPT som den främsta tjänsten. Trots detta är inställningen till AI blandad och komplex. Cirka en tredjedel av associationerna till AI är positiva, en tredjedel negativa, och en betydande tredjedel är neutrala med ord som ’Robot’ och ’Datorer’.

Associationer

Associationer till AI som teknologi

”Det intressanta med de neutrala associationerna är att de tyder på en viss omognad i befolkningens förståelse för AI. Det visar på ett behov av ökad kunskap och medvetenhet kring AI:s möjligheter och risker,” säger Ludwig Schmidt, analytiker på SKI.

Endast 39% av svenskarna känner sig trygga med att använda AI, vilket lyfter fram behovet av förbättrad kommunikation och transparens från företagens sida. ”Ökad transparens är avgörande för att stärka förtroendet för AI bland konsumenterna,” tillägger Ludwig.

Förtroende för att organisationer och företag använder AI på ett etiskt sätt när de hanterar personlig data

Förtroende för företagens hantering av AI-data

Rapporten visar också ett det finns ett starkt behov av striktare reglering kring AI, vilket understöds av initiativ som EU AI Act, och lyfter fram AI:s potential att förbättra effektivitet och produktivitet inom många sektorer, inklusive sjukvård.

”AI-Kollen 2024” konstaterar att även om utmaningar finns, är potentialen med AI enorm. Det är viktigt att alla intressenter – från politiker till näringsliv och allmänhet – engagerar sig i att forma en framtid där AI bidrar positivt till samhället.

För ytterligare information eller för att få tillgång till rapporten, kontakta Calle Walmstedt.

SÅ HÄR GICK UNDERSÖKNINGEN TILL

 Undersökningen baseras på 1022 intervjuer som genomförts via en webbpanel med personer från 18 år. Intervjuerna är genomförda under mars 2024 och bygger på ett urval som speglar den svenska befolkningen i stort.

Vill du veta mer?

Kontakta gärna projektledare Calle Walmstedt om du vill ha mer information,
070-859 63 72,
calle.walmstedt@kvalitetsindex.se

Senaste branschundersökningen

Läs gärna våra sammanfattningar
om de senaste kundundersökningar av revisionsbranschen.

  • SKI Revisionsbranschen 2024(pdf). Publicerad 2024-05-13.
75,4

SKI Revisionsbranschen 2024. Kundnöjdhetsindex kan anta värden mellan 0 och 100. Index över 75 är mycket bra medan betyg under 60 tyder på ett stort missnöje bland kunderna.

kontakt

POSTADRESS
Box 6203
102 34 Stockholm

BESÖKSADRESS
Torsgatan 2, Stockholm

info@kvalitetsindex.se

Följ oss

Linkedin

Svenskt Kvalitetsindex

  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Har du blivit kontaktad?
  • Allmänna villkor och dataskyddspolicy
© Copyright - SKI Utvecklad av Brandline - powered by Enfold WordPress Theme
Scroll to top