Unga kunders förväntningar på den finansiella sektorn
Unga kunder vill ha mer än bara en bank. En ny rapport från SKI visar att olika generationer har olika förväntningar – från digital självständighet till personlig vägledning och hållbarhetskrav. För att bygga lojalitet krävs insikt i vad som verkligen driver framtidens kunder.
Unga kunder vill ha mer än bara bank – ny rapport visar generationsklyftan i förväntningar
För unga kunder räcker det inte längre med ett konto, en app och ett lån. De förväntar sig att banken är en partner i livet – någon som förstår deras drömmar, hjälper dem att navigera viktiga val och dessutom tar ett tydligt samhällsansvar. Det visar den nya rapporten från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) som belyser vad olika generationer förväntar sig av sin bank eller sparaktör.
Rapporten ”Den unga generationens förväntningar på den finansiella sektorn” bygger på svar från över 1 300 svenskar och ger en bild av hur Gen Z, Millennials och Gen X tänker kring pengar, rådgivning, investeringar och hållbarhet. Skillnaderna mellan generationerna är stora – och för banker och sparaktörer som vill bygga långsiktiga relationer blir det allt viktigare att förstå vad som driver framtidens kunder.
“För de yngre generationerna är banken inte bara en förvaltare av pengar, utan också en coach. Det ställer helt nya krav på bemötande, kommunikation och rådgivning”, säger Melinda Asplund, analytiker på SKI.
Resultaten visar att unga kunder i högre grad vill investera själva, men också ha tillgång till guidning när det behövs. De ställer höga krav på digital tillgänglighet och på att banken ska höra av sig när det faktiskt spelar roll – till exempel inför stora livsbeslut. Men här är det skillnad mellan grupper, vissa föredrar spontan kontakt och andra är helt ointresserade.
“Det gäller helt enkelt att anpassa erbjudande efter livsfas. Banker som vill vara relevanta i framtiden eller bygga lojalitet här och nu behöver förstå kundens behov och mål”, säger Johan Parmler, vd på SKI.
Rapporten ger viktiga insikter om hur olika generationer tänker och agerar – men den lämnar också utrymme för reflektion. Vad behöver förändras i branschens sätt att möta kunden? Och hur kan man stärka sin position inför framtiden?
Vill du veta mer, kontakta oss för en genomgång eller för att få tillgång till rapporten.
Frågor rapporten ger svar på:
Vilka drömmar och ekonomiska mål har de yngre generationerna (Gen Z och Millennials)?
…och hur skiljer de sig från deras föräldrageneration (Gen X)?
Vad utmärker kunder som vill investera själva via digitala kanaler –
…och hur skiljer de sig från de som föredrar stöd från banken?
Vad prioriterar kunder i olika livsfaser när de får mer pengar att röra sig med?
Är det trygghet, självutveckling eller konsumtion som väger tyngst?
När vill unga ha kontakt med sin bank – och genom vilka kanaler?
…och hur ser skillnaden ut till de äldre generationerna?
Hur bra är unga på att ta till sig finansiell information?
…och vilka banker behöver bli tydligare?
Vilka söker personlig rådgivning – och vad ska den fokusera på?
…och vilken kanal föredrar olika målgrupper?
Förväntar sig yngre att banken ska ta ansvar för hållbarhet?
…och vilka initiativ ger faktiskt genomslag?
Vad behöver banken bli bättre på vid ett bostadsköp?
…och vilket stöd saknar kunden under processen?
Hur lojala är bankernas kunder – vilka är mest benägna att byta?
…och till vilka aktörer riskerar de att gå?
SÅ HÄR GICK UNDERSÖKNINGEN TILL
Undersökningen baseras på 1300 intervjuer som genomförts via en webbenkät utskickat till panel som representerar den svenska befolkningen. Datainsamlingen pågick under februari-mars 2025.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna Melinda Asplund
Analytiker
073-084 34 12
melinda.asplund@kvalitetsindex.se