SKI Fackförbund
Under juli och augusti gjorde SKI en pilotstudie för att kartlägga nöjdheten bland medlemmar i fackförbund. Samtidigt ställdes det frågor till tidigare medlemmar och icke-medlemmar för att fånga upp hur man kan skapa ett större värde.
Lojal, men inte nöjd.
Under juli och augusti gjorde SKI en pilotstudie för att kartlägga nöjdheten bland medlemmar i fackförbund. Samtidigt ställdes det frågor till tidigare medlemmar och icke-medlemmar. Trots låg nöjdhet bland medlemmarna inom fackförbund, har lojaliteten förblivit stark.
2012 konstaterades att nöjdheten bland medlemmarna låg på ungefär 58 på en skala från 0 till 100. Nu, nästan tio år senare, verkar nöjdheten fortfarande ligga kvar på samma låga nivå – enligt studien 59,4. Det här är under 60 på vår 0-100-skala, vilket tyder på missnöje. Svaren i studien pekar på att det finns utrymme för förbättring av medlemskapets värde och de tjänster som erbjuds av fackförbunden. Trots den lägre nöjdheten verkar majoriteten av medlemmarna ändå vara benägna att förbli medlemmar under de kommande tre åren. Detta paradoxala förhållande kan bero på flera faktorer, inklusive historiskt starka band med fackförbund och en brist på alternativ.
Bytare är nöjdare
Studien visar att sex av tio personer är medlemmar i ett fackförbund, och en av fyra har tidigare varit medlemmar. Det är i högre utsträckning höginkomsttagare, fast anställda, medelålders och universitetsutbildade som är medlemmar. Egenföretagare, låginkomsttagare, lågutbildade, yngre personer samt pensionärer tenderar istället att vara icke-medlemmar.
De som har bytt fackförbund är i genomsnitt mer nöjda.
Detta kan indikera att konkurrensen mellan olika fackförbund har lett till förbättringar i tjänsterna för att behålla medlemmar. Bland de som har avslutat sina medlemskap upplever man ofta att det inte finns något mervärde i att vara medlem, en indikation på att fackförbunden behöver arbeta på att öka medlemskapets värde och relevans.
Trygghet är den främsta anledningen till att man är medlem i ett fackförbund. Detta betonar vikten av att fackförbunden fortsätter att försvara arbetstagarnas rättigheter och säkerhet på arbetsplatsen.
Kontakt leder både till högre och lägre nöjdhet
3 av 10 medlemmar tar inte kontakt med sitt fackförbund för att man inte upplever att det är värt det. Även i frågor där en sådan kontakt skulle kunna göra skillnad. De som faktiskt tagit kontakt med sitt fackförbund är ofta nöjdare än de som aldrig varit i kontakt, så länge inte kontakten gällde ett problem på arbetsplatsen, då är man istället mindre nöjd. För de som är nöjdare är det själva kontaktupplevelsen som är bidragande.
Vill du veta mer
Kontakta gärna
Johan Parmler för mer information.
+46 73 151 75 98
johan.parmler@kvalitetsindex.se