Proaktivitet
Proaktivitet innebär att agera i förväg för att förutse och tillgodose kundernas behov innan de själva uttrycker dem. Det handlar om att ta initiativ, vara lösningsorienterad och förberedd snarare än att reagera på problem när de redan har uppstått.
Proaktivitet: Nyckeln till ökad kundnöjdhet och lojalitet
I en tid av digital transformation och ökande kundmedvetenhet har kundernas behov förändrats drastiskt, och många företag har inte hängt med i den utsträckning som krävs. Kunderna förväntar sig mer personlig och relevant service samt att företag ska kunna förutse och tillgodose deras behov innan de ens uppstår.
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) lanserar idag sin senaste fördjupningsstudie som utforskar proaktivitetens betydelse inom bank-, mobil-, sakförsäkrings- och elhandelsbranscherna. Rapporten, ”Vägen till en proaktiv kundupplevelse”, avslöjar att mindre än hälften av kunderna upplever att leverantörerna tar hänsyn till deras behov, och dessutom ser vi att kundernas upplevelse av hur proaktiva företagen är sjunker, vilket indikerar en stor potential för företag att förbättra sin kundupplevelse genom att bli mer proaktiva.
”Det som gör att vissa aktörer sticker ut är deras förmåga att agera i förväg och tillgodose kundernas behov innan de ens uppstår. Att upplevas som proaktiv kan ha en stor inverkan på hur enkel och personlig en aktör uppfattas av sina kunder,” säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.
Många kunder upplever att den information de får är irrelevant eller svår att förstå. Företag behöver bli mer transparenta och anpassa informationen efter kundens specifika behov. Regelbunden och relevant kontakt är därför avgörande, men en ökad kontaktgrad är inte nödvändigtvis lösningen.
”För att upplevas som proaktiv måste informationen som skickas ut vara anpassad till kundens behov. För mycket irrelevant information kan leda till att kunder blir irriterade och i slutändan ignorerar den,” säger Isabel Simon, också analytiker på SKI.
Studien visar att alla undersökta branscher har stor förbättringspotential. Företag behöver bli mer transparenta, anpassa informationen efter kundernas specifika behov samt ta initiativ till kontakt och erbjuda lösningar proaktivt.
Den fullständiga rapporten erbjuder djupgående analyser och praktiska rekommendationer för hur företag kan arbeta mot en mer proaktiv kundupplevelse. För företag som vill ligga steget före och anpassa sig till de snabbt föränderliga kundbehoven är denna studie ett oumbärligt verktyg. Kontakta oss för mer information om rapporten.

Not, om studien 2024
Svenskt Kvalitetsindex har mätt kundnöjdheten inom bemanningsbranschen sedan 2007. Respondenterna svarar på frågor kring upplevelsen av sitt bemanningsföretag och aktörerna erbjuder tjänster inom personaluthyrning, rekrytering, bemanningstjänster med ett mer konsultativt innehåll samt strategisk bemanning. Datainsamlingen pågick under april och maj 2024och totalt samlades 916 intervjuer in.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna
Johan Parmler om du vill
ha mer information.
0731-51 75 98
SKI Bemanningsbranschen 2024. Kundnöjdhetsindex kan anta värden mellan 0 och 100. Index över 75 är mycket bra medan betyg under 60 tyder på ett stort missnöje bland kunderna.