Här är läget i landet just nu, enligt våra senaste undersökningar och vår data som sträcker sig över 30 år tillbaka i tiden.
Helt gratis. Allt för att ge svenska företag och organisationer en möjlighet att lära av tidigare erfarenheter.
Bankkunderna har åter blivit mindre nöjda. En ny osäker och oförutsägbar tid gör att kunderna ställer högre krav och efterfrågar trygghet, pålitlighet och stabilitet. Denna utveckling tycks gynna de större bankerna, då vi i tider av osäkerhet tenderar att vända oss till stora, stabila varumärken.
Kundnöjdheten i försäkringsbranschen har planat ut efter flera års uppgång. Förmågan att erbjuda transparenta försäkringsvillkor, tydlig produktinformation, friktionsfri skadereglering och proaktiva kontakter är branschens stora förbättringsområden. De bakomliggande faktorer som driver kundnöjdheten i branschen har varit desamma under en längre tid.
Den negativa trenden i kundnöjdhet bland privatkunder är bruten. Under de senaste åren har basala funktioner, det vill säga täckning, funktion och stabilitet varit högt upp på kundernas agenda. Men nu är servicefrågorna åter viktiga. Om funktionalitet och service är viktigt för branschen i stort så det främst prisvärdhet och flexibilitet som sticker ut bland de topprankade operatörerna.
En osäker tid, höga energipriser och debatt om såväl kostnader som energislag har självklart haft stor på- verkan på kundupplevelsen i energibranschen under året. Kunderna har över lag blivit mindre nöjda och betygen på upplevt prisvärde har sjunkit, vilket kan framstå som självklart. Men prisfrågan är långt ifrån allt – det kundengagemang som har uppstått öppnar också möjligheter.
Sverigekollen berör hela landet, så det är inte mer än rätt att hela landet får ta del av de insikter som finns i den. På allmän begäran har vi därför även ett digitalt event. Som vanligt är det en snabb överblick av läget i landet, tid för frågor och helt kostnadsfritt.
9:e mars, 08:30-09:15, Online