Vi har sedan 2020 arbetat med att ta fram ett hållbarhetsindex för att mäta kundupplevd hållbarhet. Varför just upplevd hållbarhet? Vara inte bara hållbarhet? För det första är hållbarhet per se svårt att mäta. Vem bestämmer vad som är faktiskt hållbarhet? För det andra ser vi att den upplevda hållbarheten faktiskt gör skillnad. Om du som leverantör har fantastiskt hållbarhetsarbete och belönas för det med fler och nöjdare kunder, det är då vi gör skillnad för världen. Om du istället har ett hållbarhetsarbete men inga kunder, då uteblir effekten ändå av ditt hållbarhetsarbete.
Under 2021 samlade vi in data och nu är vi redo att lansera indexet och visa upp våra första riktiga resultat. Energi- och försäkringsbranschen kommer bäst ut, medan telekombranschen hamnar lägre. Det här är en sammanslagning av privat- och företagskunder.
Eftersom det här är första året vi mäter indexet har vi inga tidigare år att jämföra med. Det är därför svårt att säga om nivåerna är låga eller inte. Men om vi jämför med normalnivåer på de andra delarna av kundupplevelsen, och tar hänsyn till att indexet presenteras på en skala från 0-100, så kan vi konstatera att det finns stora möjligheter till förbättring.