Myndigheter
Sedan 1998 har vi på Svenskt Kvalitetsindex genomfört årliga nationella mätningar där vi analyserat ett urval av våra myndigheter. Svenska myndigheter får ett lågt betyg i våra branschmätningar.
Film izle viagra satış viagra sipariş bahis siteleri kaçak bahis
Skatteverket, Polismyndigheten och Försäkringskassan har flest svenskar kommit i kontakt med. De viktigaste myndigheterna anses vara Polismyndigheten och därefter Skatteverket.
Det finns en stark koppling mellan vilket förtroende man har för den myndighet man senast varit i kontakt med och vilket förtroende man har för svenska myndigheter i allmänhet. Skatteverket som flest var i kontakt med senast är också den myndighet som har högst förtroende, hela 65 % har mycket stort förtroende för Skatteverket.
Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan, ofta omskrivna i media, sticker ut negativt. Dessa båda myndigheter når sina lägsta nivåer sett över en tioårsperiod. Framför allt är betygen kring tillgänglighet låga.
En genomgående notering för alla myndigheter är att betyget rörande effektivitet i arbetet är lågt, till exempel handläggningstider. Här är kraven höga och svenskar ställer samma krav på sina myndigheter som på alla andra typer av tjänster och leverantörer.
De större aktörerna ingår alltid i mätningen medan mindre aktörer fångas upp genom kundurval. Intervjuerna av myndigheterna genomförs under sommarmånaderna varje år. Svenskt Kvalitetsindex har en oberoende ställning och den övergripande kundnöjdheten publiceras alltid offentligt.
De fullständiga branschrapporterna är inte offentliga, utan levereras som en omfattande ppt till de kunder som beställt rapporten. Den innehåller bland annat tydlig information kring kundsegment och branschspecifika frågor.
Kontakta gärna vd Johan Parmler om du vill ha mer information,
073-151 75 98,
johan.parmler@kvalitetsindex.se
Läs gärna våra sammanfattningar
om de senaste kundundersökningar av svenska myndigheter.
Svenska myndigheter 2017. Kundnöjdhetsindex kan anta värden mellan 0 och 100. Index över 75 är mycket bra medan betyg under 60 tyder på ett stort missnöje bland kunderna.