• Framgångsrika organisationer tar signaler om ändrade kundbehov på allvar.

Insikter

Med den höga förändringstakt och nya beteenden som finns i vårt samhälle idag, finns ett allt större behov nya insikter. Vi publicerar debattartiklar, rapporter och föreläsningar som bygger både på vår egen och andras forskning och undersökningar. Ta gärna kontakt med någon av oss om du vill ha mer information.

Webinar

Webinar försäkringsbranschen 2019

November 2019

Hur ser kundnöjdhet, lojalitet och förtroende ut i försäkringsbranschen 2019 och vad är förklaringen till detta? Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, tar er igenom kundupplevelser i försäkringsbranschen under 30 år på 30 minuter.

Podd

Podd Framtidskraft

Oktober 2019

En snäll, smart och unik vän – det vill kunderna ha för att ta oss energibolag i hand. I det nittonde avsnittet av podden Framtidskraft borrar Jämtkraft ner sig i kundrelationen med hjälp av Laurina Qvarnström från oss. Hur ser relationen mellan kunder och energiföretag ut, på vilket sätt förändras förutsättningarna just nu och framför allt: hur ska energibolagen lyckas attrahera kunderna?

Webinar

Webinar bankbranschen 2019

Oktober 2019

Vad har hänt de senaste tre decennierna inom bankbranschen och hur påverkar det kunden? Hur ser kundnöjdhet, lojalitet och förtroende ut 2019 och vad är förklaringen till detta? Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, tar er igenom kundupplevelser i bankbranschen för 30 år, på 30 minuter.

Svenskt Kvalitetsindex i Almedalen 2019

Juli 2019

Stort tack för givande dialoger och ny kunskap på våra fullsatta seminarier i Almedalen! Här är en sammanfattning av seminarierna på temat ”Insikter för hållbar framgång”. Se filmen på Youtube.

Podd

Förmedlarpodden

Juni 2019

Lyssna när Länsförsäkringars vd Peter Säll pratar med Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, om vad som driver kundnöjdhet. Den som kan sticka ut på mjuka värden vinner – ett samtal om vad som driver kundnöjdhet.

Fokus på kunderna

Maj 2019

Ledare för bland andra Handelsbanken, BDO och Halebop, delade med sig av sina erfarenheter på vårt 30-årsjubileum den 15 maj. Ta del av deras insikter om vägen till framgång. Se filmen på Youtube.

Important drivers for customer satisfaction

Mars 2019

From product focus to image and service quality. Undersökningsresultat visar att det har skett ett paradigmskifte under det senaste decenniet. Produktkvaliteten är ersatt av servicekvalitet som en av de viktigaste drivkrafterna för kundnöjdhet. Rapporten är skriven på engelska.

Whitepaper

Den stora utmaningen

Mars 2019

Kartläggning av konsumenternas vilja att producera el, lagra energi och vara efterfrågeflexibla. Den 19 juni 2018 fastslog riksdagen att Sverige ska ha 100 procent förnybar elproduktion år 2040, genom att bifalla propositionen ”Energipolitikens inriktning”. Sveriges energimarknad står därmed inför sin största utmaning någonsin.

Whitepaper

Sverigekollen 2018

Februari 2019

När vi blickar tillbaka på det senaste året konstaterar vi att i stort sett alla kundtrender vi lyft fram de senaste åren bara tycks bli tydligare. Läs vår aktuella sammanfattning av branschrapporterna 2018.

Framtidens verksamhets- och kvalitetsutmaningar

Juli 2018

Ett axplock från diskussionerna på sex fullsatta seminarier under Almedalsveckan 2018. Tack till er alla som bidrog! Se filmen på Youtube.

Samhällsengagemang är lönsamt!

Juni 2018

Vi lever i en oviss värld där hjulen snurrar allt snabbare. Osäkerhet, instabilitet och krav på förändring präglar dagordningen inom alla samhällssektorer. Och, människor vill i högre grad göra affärer med företag som upplevs som ansvarstagande. Läs vår debattartikel i Dagens Samhälle.

Organisationers främsta utmaningar

Oktober 2018

Oavsett vilka samhällstrender som råder medför de ofta någon form av omställning eller fokusområde med varierande tidshorisont. Så vilka är de främsta utmaningar som företag och organisationer i Sverige står inför de närmaste åren? Läs vår omdiskuterade forskningsrapport!

Whitepaper

Sverigekollen 2017

Februari 2018

När vi blickar tillbaka på 2017 och summerar våra mätningar ser vi en svag återhämtning av kundnöjdheten i Sverige trots ett år som präglats av osäkerhet, politisk instabilitet och förändring. Läs vår sammanfattning av branschrapporterna från 2017 och vilka trender vi ser.

”Konsumenternas förtroende för företagen allt sämre”

Januari 2018

Kundnöjdheten minskar och konsumenterna har blivit mer kritiska. Förtroendet för företag och institutioner har försvagats efter den senaste finanskrisen. Dagens ledare måste snabbt lära om och lära nytt för att anpassa sig till kunder och brukare som ställer nya krav. Läs vår debattartikel i Dagens Nyheter.

Breda uppgångar i kundnöjdhet för energibranschen

November 2017

2017 visar på breda uppgångar i kundnöjdhet för energibranschen i stort. Se en kort intervju med Svenskt Kvalitetsindex vd Johan Parmler om årets rapport. Se filmen på Youtube.

Trenden är att vi är väldigt nöjda med våra försäkringsbolag

November 2017

Svenskt Kvalitetsindex har mätt kundnöjdheten inom försäkringsbranschen sedan 1989. Här kommenterar vår vd Johan Parmler vad försäkringskunderna tycker om sak- och bilförsäkringar under 2017. Se filmen på Youtube.

Trenden är att vi är väldigt nöjda med våra försäkringsbolag

Oktober 2017

2017 års SKI-undersökning bland bankkunder visar en stor spridning av kundnöjdhet, både hos privat- och företagskunder. Vi ser en bransch i förändring som blir allt mer polariserad, där skillnaden är stor mellan aktörer men också mellan olika kundsegment. Se filmen på Youtube.